RMI-6 Szúnyog
balaton 2005.03.17. 14:08
Az orrfutómű kikísérletezésére szánt gép.
RMI-6 Szúnyog (tervezője: Varga László)
Hamarosan/coming soon!!!
Feladatköre: Az orrfutóműves rendszer kifejlesztésére szolgált.
Fegyverzete: Nem volt.
Különlegessége: Ez volt az első bevonható orrfutós magyar gép. A kisméretű törzs kabinjában a pilóta teljesen hátradőlve helyezkedett el. Botkormány helyett egy He-70-esből kiszerelt körkormánnyal látták el, mely a műszerfalból vízszintesen kinyúló cső mozgatásával végezte a magassági kormányzást, ugyanúgy, mint a mai gépeken.
Gyártója: Műegyetem Aerotechnikai Intézete és a Repülő Műszaki Intézet
Története: Az RMI-6 ugyan 1943-ban épült meg, de története egy évvel korábban kezdődik.
1942-ben a Németországot ért angolszász bombatámadások (több száz bombázó és kísérővadász megjelenése) rávilágítottak az erős fegyverzetű, de ugyanakkor a vadászgépek mozgékonyságával is rendelkező gyors romboló típus szükségességére.
Ezévben Magyarországon az Aerotechnikai Intézet egy kisméretű, erős fegyverzetű, kétmotoros vadászgép megalkotására kapott megbízást. Az X/V típus egy húzó-toló légcsavaros (2 db DB-605), orrfutóval ellátott gép volt. Az RMI-6 Szúnyog kifejezetten ennek az akkor még újdonságszámba menő orrfutókerekes elrendezésnek a próbáira készült.
Építését az Aerotechnikai Intézetnél kezdték, majd a Ferihegyi műhelyben folytatták.
Vegyes építésű, kisméretű, elöl rács-, hátul héjszerkezetű, árnyékolásmentes iránysíkkal ellátott törzshöz a bevált Varga-féle kettős törésű szárnyat alkalmazták (Ez minden Varga professzor által tervezett gépnél visszatérő motívum volt.). Az orrfutóművet kézi erővel, egyetlen mozdulattal lehetett bevonni vagy kiengedni.
1943-ban megkezdődtek a gurulópróbák és az orrfutó-rendszer viselkedésének vizsgálata.
Problémát okozott a bevonórendszer, mert kézi működtetéséhez túl nagy erő kellett, ami túllépte azt a szigorú szabályt, hogy a mechanikus működtetések kézi erői soha nem haladhatják meg a kormányokon érzékelhető erőhatások nagyságát.
Az egyetlen példány valószínűleg egy bombázás eredményeként kiégett.
Festés: Szemtanúk beszámolója szerint barnás-zöld (kheki) színű volt a gép, a függ. Vezérsíkon egy nemzeti színű sávval. Felségjelzés nem volt rajta és lajstromot sem kapott.
Műszaki adatai:
Fesztáv: 6,6 m
Hossz: 5,8 m
Magasság: 2,2 m
Szerkezeti tömeg: 210 kg
Felszálló tömeg: 335 kg
Max. sebesség: 250 km/h
Hatótáv: 300 km
Repülési magasság: 3000 m
Motor: 1 db Persy II. 45 LE, kétágú légcsavarral
|