"Mindenki azt mondta, 1/72-ben nem lehet igazán részletes maketteket készíteni. Mi erről nem tudtunk és megcsináltuk..."
Menü
 

Enter the online model shop

Tovább a Balaton Modell hivatalos honlapjára / Go to the Balaton Modell official site

 
Fontos események
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Kupakgyűjtés

Gyűjts kupakokat egy jó cél érdekében!

 
Magyar színekben

 
1945-ig
 
1945-től
 
Kontakt

Kerek Gábor, E.V.

E-mail: balatonmodell@gmail.com

info@balatonmodell.hu

Tel.: 3670/331-8259

 
Magyar repülés/ Hungarian flight
Magyar repülés/ Hungarian flight : RMI-1 X/H

RMI-1 X/H

balaton  2005.02.25. 13:57

Típustörténet, képekkel, rajzokkal. Ha kíváncsi vagy az világ első gázturbinás gépére, katt a továbbra!

RMI-1 X/H (tervezője: Varga László)

RMI-1 profil

Feladatköre: Romboló (A Me-210-el egy kategóriába sorolható feladatköre szerint.), földi célpontok támadása, valamint felderítés.

Fegyverzete: 2x2 db nehézgéppuska a szárnytőben, 1 db közvetlen irányzású géppuska a hátsó lövész számára, 2 db hátrafeé tüzelő, távirányítású törzsgéppuska, melyet szintén a hátsó lövész kezelt, 300 kg bomba a pilótafülke alatti zárt bombatérben.

Különlegessége: Az RMI-1 volt a világ első légcsavaros gázturbinával tervezett repülőgépe.

Hajtóművéül a Jendrassik György által épített Cs-1 típusú 1000 LE-s gázturbina került beépítésre. CS-1 gázturbina (Ma a Petőfi Csarnokban megtekinthető)

Az 1000 LE talán kevésnek tűnik, de ne felejtsük el, hogy ez nem egy hagyományos motor. [A gázturbina előnyei a dugattyúmotorral szemben: 1. sokkal kisebb méretű és tömegű a hagyományos motornál, 2. a gázturbina üzemenyagfogyasztása sokkal kedvezőbb, 3. hideg időben is könnyen indítható, 4. felépítése egyszerűbb.]

A Jendrassik-féle trurbina metszeti rajza.

Újdonság volt a körgyűrűs égéstér és az, hogy az üzemanyag egy részét közvetlenül a turbinatérben égette el a legjobb hatásfokkal. Ez a világ első használható turbinaterve. Gyártását a fejlesztés elhúzódása miatt később elvetették.

A Cs-1 gázturbina eredeti példánya ma is megtekinthető a budapesti Közlekedési Múzeum gyűjteményében, a Petőfi Csarnokban.

Magyar szempontból újdonság volt, hogy ez az első olyan repülőgéptípus, melyet fémhéjszerkezettel terveztek, vagyis dúralumínium lemezekkel volt burkolva. Általában a sokkal olcsóbb és egyszerűbb vegyes építést alkalmazták (fa, fém, vászon). Valószínűleg kevéssé ismert, hogy az RMI-1 X/H volt a magyar repülőgépgyártás legkomolyabb önálló fejlesztése.

Gyártója: RMI (Repülő Műszaki Intézet) Székesfehérvár-Sóstó-i üzeme.

Története: 1940-ben kezdődött el a nagy munka, mely fölülmúlta az intézet összes addigi vállalkozását. A 3 üléses harcigép számára kiválasztott gázturbina merész tervnek bizonyult, de a minden addiginál könnyebb hajtóműnek köszönhetően a gép méretei kisebbek lettek, a váható teljesítmények pedig kiemelkedőnek ígérkeztek.

Az Aerotechnikai Intézet szélcsatorna tesztjein letisztázódott a gép végleges formája.

A fémhéjszerkezet számítási módszerét Dr. Petur Alajos alkotta meg.

Varga László gépeinél visszatérő motívumnak számít a kettős törésű trapéz szárny, melybe beépítésre került a turbina. Az üvegezett orrészben a bombacélzó foglalt helyet.

 

A gép szerelőcsarnokban.

Ezen a képen már a DB-motor van beépítve a gépbe.

1942-ben az X/H gép szerelésének idején kísérleti műszerberendezési nehézségek és egyéb sürgős háborús feladatok miatt a Jendrassik-gázturbina kísérleteket leállították.

Ekkor hajtómű hiányában a gép építése rövid időre leállt. Végül úgy döntöttek, hogy új motorágyak tervezését követően a Csepelen a Messerschmitt programhoz gyártásra kerülő DB-605 motorokat építik be. A gépet ekkor átszállították a Ferihegyi Repülő Kísérleti Műhelybe. 1943 közepére készült el az átalakítás. A nehéz dugattyús motorok azonban jelentősen befolyásolták az egész gép súlypontelosztását, ezért a farokrészbe egy 30 kg-os pótsúlyt kellett betenni.

Az RMI-1 fejlesztését erősen hátráltatta az időközben megszületett német-magyar repülőgép-gyártási együttműködés, melynek keretében a hasonló célokra tervezett Me-210 Ca-1 rombolót is gyártásba vették az akkor alakult Dunai Repülőgépgyárnál. Habár az RMI-1 még a DB-motorokkal is jobb teljesítményeket ígért, mint a német Me-210, a különböző üzleti érdekek döntöttek. Ez a döntés pedig nem katonai döntés volt. A Me-210 kiválóságáról soha nem terjengtek legendák, sőt a sorozatgyártás legelején kiderült, hogy súlypontproblémák miatt a gép törzsét 1 méterrel meg kell hosszabbítani. Ez a baki újabb lendületet adott a magyar vetélytárs fejlesztésének.

1943 őszén végre megkezdődtek az X/H gurulópróbái. Egy ilyen próba során tönkrement az egyik futómű, emiatt vissza kellett vinni a gépet a műhelybe. Abban az évben már nem végeztek több kísérletet. Az X/H-val párhuzamosan épült a gyakorlóváltozat az X/G, mely egyúttal a harci változat várható repülési tulajdonságainak vizsgálatára is szolgált. Ez vegyes építésű volt (Erről maradtak fenn fotók.) és 2 db 240 LE-s AS-10 C motort kapott.

Az RMI-1 minden tekintetben megfelelt a korabeli elvárásoknak, ám a fentebb említett

Me-210 gyártás miatt az akkor vezetők nem támogatták ezt az úttörő magyar kezdeményezést.

1944 nyarán még az előző gurulópróbán elszenvedett sérüléseket javították, amikor egy amerikai bombatámadás alatt X/G társával együtt megsemmisült.

Festés: Nem ismert.

 

Műszaki adatai (DB-605 változat):

 

Fesztáv: 14 m

Hossz: 10,4 m

Magasság: 3,9 m

Szerkezeti tömeg: 3834 kg

Felszálló tömeg: 5500 kg

Max. sebesség: 550 km/h

Hatótáv: 3000 km

Repülési magasság: 10000 m

Motor: 2 db Cs-1 gázturbina (1000 LE), később 2 db DB-605 (1450 LE)

 

Köszönet a képekért és a segítségért Winkler Lászlónak!

 

 
Látogatók:
Indulás: 2004-01-03
 

 

Makettezés...
 
Partnerek


 
Egyéb...
 
Makettezős oldalak

makett.org - A makettezők fóruma

 

 
Látogatók
Locations of visitors to this page
 
StatCounter
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?