Tu-154 Malév-színekben (1/144)
Kerek Gábor 2009.01.21. 23:35
Még karácsony előtt rendeltem a HAD-tól Malév-matricával együtt. A Zvezda egész jó makettel lepett meg minket.
Sajna kifogytam a festékekből, ezért a Harriert pár napra félre kellett tennem (Holnaptól már az is szórópisztolyvégre kerül.), de hogy ne vesszen kárba egyetlen perc sem, elővettem ezt a nagyvasat. Belső tér hiányában rohamléptekkel haladt az összerakás. Az utastérből semmi sem látszik a kis ablakokon át, azt hagytam is úgy. De a pilótafülke ablakai nagyobb méretük miatt nem takarnák el a semmit. Rögtönöztem bele egy kis berendezést. Nem kell komolyra gondolni, egy padló, egy hátfal és 3db ülés. Talán még ez is túlzás, mert tényleg csak nagyon közelről lehet belátni. Olyan ez, mint az érettségi: megléte nem előny, de hiánya már hátrányt jelenthet. Elkészült!
A felületen vékonyan vésett panelvonalak találhatók. A törzsön ezek nem mindenhol találkoznak :(
Az illeszkedés csak a törzsfeleknél kifogástalan. Tömíteni kell a szárnyak csatlakozásánál, s ami ettől kellemetlenebb, a hajtóműgondolák csatlakozásánál is. A hozzáférés itt nem a legjobb. 20g orrsúly az előírás, a nagy átmérőjű törzsben nem gond helyet találni neki. Az utastér kis ablakait 4 szakaszban egybeöntve kapjuk egy átlátszó, de rugalmas anyagból. Ezek is jól passzolnak a helyükre. A hajtómű turbinái elég gyengére sikerültek. Az összerakási rajz jól átlátható. A HAD-matricaív az összes Malév-példány elkészítéséhez ad lajstromot. A hosszú törzscsík felragasztásától kicsit fo$ok. Nem tudom, ez a nagydarab matrica hogyan fog viselkedni áztatás után (A hasonló méretű Il-76 csíkjait rémálom volt felragasztani. Igaz, az Trumpeter volt.). Az viszont hibája a HAD-csíknak, hogy az utasablakok ezüstre vannak nyomtatva. Nagy meló lesz ezeket kivágni belőle.
Jelenleg ott tartok, hogy Gunze (Ezt muszáj kiemelnem, mert brutálisan jó festék.) alapozó szürkével átfújtam az egészet. Holnap átszaladok a törzsön két réteg fehérrel. Holnapután maszkolás a törzsön és jöhet két réteg világosszürke. Szombaton a szárnybelépőélek és minden, ami fémszínű + a függőleges vezérsíkot sötétkékre. Vasárnap elvileg matricázhatom. Ja nem, még lakkozni is kell. Leghamarabb vasárnap este. De lehet, hogy csak hétfő délután :(
2009.01.23. A törzs lefestve fehérre és alul világosszürkére a szárnyakkal együtt. Még a függőleges vezérsíkot is lefújhattam kékre. Holnap a fémszínekkel folytatom.
2009.01.24. Sikerült tartanom az ütemtervet, a fényeslakk-réteg is kész. Holnap délelőtt jöhetnek a matricák. Délután a végleges lakkréteg és az apró alkatrészek hétfőn. Ezt vártam az elejétől fogva a legjobban :)
2009.01.24. Túl vagyok a matricázáson. Nem volt egy sétagalopp. A hosszú törzscsíkokkal szívtam rendesen. Minden elővigyázatosság dacára (Felület nedvesítés, matricalágyító és persze a fokozott óvatosság.) a törzsre helyezett csík mozdíthatatlanul odatapadt, mindenféle utólagos korrekciót a végtelenségig megnehezítve. A jobboldalival kezdtem. A mellékelt fotón is jól látszik, hogy a beállításkor cafatokra szakadt a méretes matrica, jelentős utómunkát igényel a festékkel való kijavítgatása. A baloldalon már jobban sikerült, ami főként annak köszönhető, hogy elsőre jó pozícióban helyeztem rá. De szakadás azért itt is előfordult. Ezen a képen pedig az látszik, hogy a postai szállításkor mennyire meggyűrődött a lap. Sajnos áztatás közben el is szakadt a gyűrődés mentén. Az már csak slusszpoén, hogy a kifizetett 12ezer forintomért (Össz. 4 matricalapot és a Tu-154 makettet rendeltem.) már nem érdemeltem meg egy matricázási rajzot a géphez, hanem utólagos reklamációmra e-mailben kaptam egyet. Most, matricázás közben pedig mit ad Isten, elment az áram. (Nem vicc!) Így a gépen sem tudtam megnézni, melyik apró jelzés, hová kerül...
Aki régi Malév-festéssel építene Tu-154-est, az talán jobban jár, ha szórópisztollyal festi fel a törzscsíkot (Vagy a matrica gyártója csinálhatna matricacsík helyett egy-egy maszkolósablont neki.). A többi jelzéssel nincs probléma.
Az alábbi fotó kicsit jobb kedvre derített. Azért már így is látványos a makett. A pilótafülke előtti fekete festést mellékelte a HAD, de nálam nem passzolt túl jól (Lehet, hogy ez már az én bénaságom, de sajna a törzscsíkokhoz voltam/vagyok kénytelen alkalmazkodni, azok pedig mozdíthatatlanok.). Ezt tehát ecsettel felfestem.
Kicsit javítgattam rajta, de a törzscsíkhoz nincs megfelelő sötétkékem.
Egy jó tanács: Ne használj Humbrol fényes lakkot! Egyelőre áll a projekt. Matricázás közben több helyen lejött a festék, annyira ragad ez a f*s lakk. Jelenleg Gunze lakkra várok, a tomcat-es jövőhétre ígérte, hogy hoz. Én éjszakás leszek (Este 10-kor már nincs, reggel 6-kor még nincs nyitva a bolt.), tehát leghamarabb péntek délután hozhatom el.
2009.02.22. A hét elején megérkeztek a várvavárt Gunze lakkok. Igaz, nem az, amire számítottam (A Mr.... helyett "csak" Hobby Color.), de a Humbrolnál ez is nagyságrendekkel jobb minőségű. Ma lefújtam vele a gép nagyrészét, kivéve a jobb szárnyat. Ezt fogtam ui. fújás közben. Legközelebb a szárny kerül sorra.
A Mr. Thinner remekül hígítja az akrilbázisú Hobby Color lakkot. Utóbbi, ha jól emlékszem 550Ft volt, ami nem sokkal több, mint az üveges Humbrol ragacs ára.
|
Szia.Én is ezzel a típussal tervezem a malév dekort.Mert én is ezt a Zvezda makettet vettem meg.Módosítottál valamit a maketten?Mert ugye a malévnak 154B veríója volt.És egy makett csoportban belém is álltak miatta.A maketted megerősített benne,hogy megépítsem én is :D A tied nagyon szép lett.Gratulálok hozzá :)