"Mindenki azt mondta, 1/72-ben nem lehet igazán részletes maketteket készíteni. Mi erről nem tudtunk és megcsináltuk..."
Menü
 

Enter the online model shop

Tovább a Balaton Modell hivatalos honlapjára / Go to the Balaton Modell official site

 
Fontos események
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Kupakgyűjtés

Gyűjts kupakokat egy jó cél érdekében!

 
Magyar színekben

 
1945-ig
 
1945-től
 
Kontakt

Kerek Gábor, E.V.

E-mail: balatonmodell@gmail.com

info@balatonmodell.hu

Tel.: 3670/331-8259

 
Tippek, Trükkök, Praktikák/ Tips, Tricks, Practical things
Tippek, Trükkök, Praktikák/ Tips, Tricks, Practical things : Makettkészítés házilag

Makettkészítés házilag

balaton  2004.10.20. 14:03

Ha érdekel, hogyan készült az 1/72-es RMI-6 vagy M-22 repülőgépek makettje, nézz be ide! Bármilyen kérdéssel, javaslattal forduljatok hozzám.

 

  1. fotók, rajzok összegyűjtése

 

Első lépésként igyekezzünk az adott típusról a lehető legtöbb információt beszerezni, főleg méretarányos rajzok és részletfotók személyében. A tényleges munkát akkor érdemes elkezdeni, ha legalább a fő alkatrészek (törzs, szárnyak stb.) megépítése mérethelyes rajzok alapján lehetővé válik. A többi részlet kidolgozása (Természetesen csak akkor, ha ezek a fő elemektől függetlenül is elvégezhetők.) már menet közben is elvégezhető, így az egész munkafolyamat nem válik monotonná. Ez azért is fontos, mert a monoton munkába könnyen beleun az ember és ez veszélybe sodorja a végeredményt, vagyis makettünk elkészültét. Készítsük el valamennyi alkatrész pontos, méretarányos rajzát, több nézetben is (1:72, 1:48, stb.), később ezekkel fogjuk ellenőrizni a méret és alakhűséget a formálódó mesterdarabon.

 

  1. alapanyagok kiválasztása

     

Kétféle módszert ismertetnék. Az egyik műgyantásoknak szól, a másik azoknak, akiknek nincs lehetőségük alapanyagaikat házilag legyártani.

 

A műgyanta (Én magam is ebből az anyagból készítem a mesterdarabok nyers alapjait.):

Vegyük elő a már korábban készített méretarányos rajzunkat, és ennek alapján csináljunk egy egyszer használatos formaszekrényt (Ez lehet kartonpapírból is.). A cél egy olyan öntvény létrehozása műgyantából, amelyből kitartó csiszolással/faragással megalkotható a kívánt alkatrész. Fontos, hogy ez néhány mm-rel nagyobb legyen, hogy a végleges alakra csiszolás közben a méretek ne menjenek el. Ez a módszer elsősorban a szárnyak és a törzs kialakításánál jöhet számításba. Előnye a sztirollapos megoldással szemben, hogy annál lényegesen könnyebben alakítható és a kívánt méretek előállíthatók, mind profilvastagság, mind pedig az egyéb méretek tekintetében.

 

Sztirollap: Ennek lényege, hogy egymásra ragasztott műanyaglapokból alakítunk ki alkatrészeket. Én mindenképpen ellene beszélnék, mert egyrészt a megfelelő vastagságú sztirollemezek beszerzése és az ezzel járó költségek sokszor jelentős ráfordításokat követelnek. Másrészt a ragasztott rétegek megmunkálása nem egyszerű feladat, főleg, ha a ragasztás elenged csiszolás közben. Sajnos én csak az amerikai gyártmányú Evergreen lapokat ismerem. Erre a célra talán nem a legjobb kissé borsos ára miatt, de egyéb termékei mindenképp hasznosak és más anyagokból nehezen előállíthatók.

 

  1. Az alkatrészek kialakítása:

Ha már készek az alapanyagaink, nekiláthatunk azok végleges alakjának/méretének kialakításához. Itt kapnak fontos szerepet a méretarányos rajzok. Az adott alkatrészt én mindig a rajzra ráhelyezve szoktam ellenőrizni méret és alak szempontjából. Persze, azért nem árt, ha egy tolómérő is kéz alatt van, hisz pld. a szárnyak profilvastagságát ezzel tudjuk csak ellenőrizni. A szárnyaknál ügyelni kell az ún. aeroprofil kialakításra. A legtöbb típus rajzain feltüntetik szelvényenként a méretét és a profil alakját is, érdemes ezeket így kicsiszolni, mert makettünk kevésbé lesz „játékszerű”.

A törzsnél már kissé bonyolítja a helyzetet a pilótakabin kialakítása. Én kézi marógéppel szoktam a kabin „üregét” kivájni, mégpedig a szükséges méreteken túl. Ez azért fontos, mert a marásnál keletkezett durva felületet szinte lehetetlen kiegyengetni (Akik találkoztak az R-14-esemmel, azoknak ismerős lehet ez a probléma, de az új gépeimnél ezt máshogyan csináltam.). A megoldás, hogy vékony sztirollapot méretre vágok és beragasztom padlólemez, és oldalfalak gyanánt. Hasonló az eljárás futóaknák esetén.

A fő alkatrészek tehát ily módon legyárthatók. Következő lépés a kisebb elemek kidolgozása.

Az ülések, botkormányok, futóművek átvehetők más készletekből, ha valaki nem akar túlságosan belebonyolódni a részletekbe, vagy épp nincs az adott típushoz megfelelő referenciaanyaga. Futószár készíthető injekciós tűkből (Feltéve, hogy a kemény acélt van mivel méretre vágni.) vagy húzott szálakból is.

Húzott szál készítése roppant egyszerű. Gyertyaláng fölött megpuhított műanyag öntőkeretet lassan széthúzunk és egy vékony, egyenes műanyag szál keletkezik. Kellő gyakorlattal bármilyen vastagságú szál előállítható, melyek felhasználási köre igen széles lehet.

A már elkészült alkatrészek illesztését elősegítendő érdemes (Főleg a szárnyak és a törzs találkozásánál.) kisméretű csapokat alkalmazni. Ez stabilabbá teszi a ragasztást, nem fogjuk egy szárnnyal a kezünkben végignézni, ahogy legújabb gépünk a szőnyeg felé bukfencezikJ

 

 

  1. Kabintető:

 Házilag legkönnyebben ún. mélyhúzással készülhet. Alapanyaga hőre lágyuló, átlátszó műanyag lemez (kb. 1-1,5 mm vastag). Ilyet még boltban nem láttam, de különböző termékek csomagolásánál használják ezt az anyagot. A kabintető csak egy a sok közül, amit ezzel a módszerrel legyárthatunk (pilótaülés, motorburkolat).

Mindenek előtt azonban egy húzóformára van szükségünk, amire ráhúzzuk a föllágyított műanyaglemezt.

A pontos illeszkedés érdekében én a következő módszert alkalmazom: a már kész törzsön alakítom ki, hogy ahhoz a lehető legpontosabban illeszkedjen. Ennek elérésére én kétkomponensű gyurmát használok alapanyagnak, amely könnyen alakítható, egy nap alatt keményre köt és kötés közben nem károsítja a törzs anyagát. Az így nyert kabintető alakot szilikongumiban beformázom és műgyanta másolat készül róla. Ezt a műgyantát csiszolom simára (Itt van fontos szerepe annak, hogy a mesterdarab gyurmából készült, mivel ez tökéletesen fölvette a kabinbelső alakját is, a műgyanta másolatot mindenféle ragasztás nélkül csak beillesztjük és pontosan a törzs vonalaihoz igazodva indulhat a csiszolás.). Ezután éles szikével vékonyra vágott levélpapírból pillanatragasztóval, az előre berajzolt helyekre fölragasztom a kabintetőkereteket. Ezt a húzóformát ráragaszthatjuk pld. egy

Tic Tac-os dobozra, hogy a húzásnál kezünk ne ütközzön akadályba.

Folyamata: gyertyaláng fölött óvatosan meglágyítjuk az átlátszó lapot, majd egy gyors és határozott mozdulattal a formára húzzuk. Nem túlzok, mikor azt mondom, hogy ez a művelet nagy gyakorlatot igényel, így ha valakinek nem akar összejönni a dolog, ne adja fel olyan könnyen. A világon minden dolog csupán gyakorlás kérdése.

 

 

 

Számos olyan repülőgéptípus létezik, amelynek makettválzozata talán sohasem fogja elhagyni a nagy gyárak futószalagát, a kisszériás cégek termékei pedig legtöbb esetben elérhetetlenek. Ilyenkor lép közbe a leleményesség, a kézügyesség, valamint a vállalkozókészség. A fent leírtakon kívül nyilván léteznek más szempontok is, én mindössze egy alternatívát szerettem volna megosztani azokkal, akik veszik a bátorságot és belevágnak életük első sajátépítésű makettjének elkészítésébe. Remélem az itt leírtaknak hasznát veszitek és kedvet kaptok a szép magyar szóval csak SCRATCHBUILD-nek nevezett tevékenység űzéséhez J Hajrá!

Kerek Gábor

 
Látogatók:
Indulás: 2004-01-03
 

 

Makettezés...
 
Partnerek


 
Egyéb...
 
Makettezős oldalak

makett.org - A makettezők fóruma

 

 
Látogatók
Locations of visitors to this page
 
StatCounter
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre